Cele mai interesante si captivante experiente sunt cele pe care le astepti mai ceva ca pe Mos Craciun. Ceva de genul acesta mi s-a intamplat cu inculpatul din testul de azi.
Aflasem cu o luna in urma ca urmeaza sa-l conducem, iar din acel moment numaratoarea inversa a inceput. Nu are rost sa va povestesc cum a trecut perioda de asteptare, asa ca am sa trec direct la experienta propriu zisa.
Ford Focus RS este cel mai performant exemplar faurit de divizia Ford Performance, iar acest detaliu il vom dezbate in randurile care urmeaza.
Inca de la prima vedere iti dai seama ca este facut pentru a-ti atrage atentia si pentru a se evidentia de toate celelalte exemplare Focus. Ford a preferat sa produca noul RS doar in varianta in 5 usi, detaliu care te duce cu gandul ca-l vei putea folosi zi de zi.
Fie ca te vei uita la spilerul fata si spate, la pragurile proeminente sau nu-ti vei lua ochi de la eleronul flagrant conturat, toata elementele caroseriei sunt gandite sa-ti incante privirea si sa-ti surexcite mintea. Exact, sunt gandite sa ai in minte un singur cuvant, “Circuit”.
Nu cred ca poate exista un loc mai potrivit unde vei putea intelege cat de cat despre ce este vorba “in noul Ford Focus RS” decat pe un circuit. Iar
datorita prietenilor de la Motor Park Romania, am avut posibilitatea sa vedem cam de ce este in stare inculpatul de azi.
Nu pot continua fara sa cunoasteti aceste detalii minore.
Noul RS este manat in lupta de un motor ecoboost de 2.3 l si 350 cp.
Nebunia continua si inculpatul poate oferi un cuplu motor de 440 Nm(470 Nm in overboost) si o acceleratie pana la 100 km/h in 4.7 sec. Stiu, vechiul model M5, E60(2005-2010), cu un motor V1o oferea aceasta performanta. Fara nici un fel de legatura dar am dorit sa va “introduc” in minte aceasta comparatie, pentru a va da seama un pic mai bine despre ce performante poate oferi noul RS.
Tot credeti ca nu va mai poate uimi si altceva? Atunci propun sa amintesc, posibilitatea setarii modului “Drift” sau “Launch Control”, iar cireasca de pe tort dupa mine, tractiunea integrala. Tractiune integrala care se regaseste in premiera absoluta pe un model Focus.
Noul RS se conduce la fel cum arata, cu totul si cu totul special. Scaunele de tip scoica te vor tintui pe loc, nu te vei putea misca din ele nici daca te vei rasturna. Nu am incercat, dar sunt convins.
Pozitia la volan este buna, poate un pic mai joasa as fi dorit-o din perspectiva unui tip foarte inalt, dar nu eu sunt etalonul. Vei avea o vizibilitate foarte buna si tot ce-ti vei dori va fi sa o calci.
Cum spuneam, in acest moment al testului ne aflam pe circuitul de la Adancata si tocmai am plecat de la boxe in primul tur de recunoastere.
Pista este complet uscata, iar noul RS incepe sa se simta ca pestele in apa. Dupa primele curbe in care am reusit sa incalzesc un pic anvelopele, senzatia este ca sta si mai lipit. Este in elemetul sau si parca dupa fiecare curba iti transmite sa o abordezi pe urmatoarea cu si mai mare viteza.
Inculpatul poate aborda virajele in cea mai mare siguranta, lipit de asfalt sau daca doresti, cu o simpla corectie a volanului, poti intra in modul “Drift”. Da, cu acest RS poti driftui dupa bunul plac. Prefer oricand senzatia de “kart”, dar pentru cei care prefera sa “o arunce de spate”, aceasta posibilitate exista.
Noul RS are foarte multa putere, detaliu pe care il vei simti atat in linile drepte dar si in momentul in care iesi dintr-un viraj. Te va asculta ca un pitbull bine dresat, dar daca vrei exagera subvirarea va interveni si vei avea nevoie de o corectie pentru a te reintoarce pe trasa ideala.
Datorita tractiunii integrale, inculpatul poate fi condus(sau pilotat) de orice fel de sofer, experimentat sau nu. Te va asculta si iti va bucura simturile cu precizia si puterea sa.
Asa cum ii sade bine unui super hot hatch, rage din toti tatani atunci cand turometrul este dus in zona rosie. Este un sunet grav, gros si care va contribui decisiv la intreaga experienta “RS”.
Intregul sentiment si intreaga experienta traite la volanul noului RS sunt datorate si faptului ca acum, ai la dispozitie diferential spate auto-blocant, capabil sa mute cuplul intre puntea fata si spate, in functie de aderenta rotilor. Iar daca acest detaliu nu ti se pare atat de important inginerii Ford au facut o magie si s-au “jucat” cu acest cuplu, care in caz de nevoie poate balea intre cele doua roti de pe puntea spate. Racheta sau ce?
Putem spune ca noul Focus RS a fost faurit in special pentru puristi, pentru aceia care doresc sa simta masina “pe stilul vechi”, cu o cutie manuala. RS este disponibil doar cu o cutie manuala cu sase rapoarte, precise, scurte, cum numai Ford stie sa faca. Este o placere sa pilotezi acest exemplar(atat cat ne pricepem noi) si sa poti schimba vitezele manual.
Dupa o zi petrecuta pe circuit, dar si pe drumurile nationale, concluzia este una singura. Noul Ford Focus RS este o adevarata opera de arta, un model unic, atat prin performante dar si prin versatilitatea de care da dovada.
Cu un pret standard de pornire, 37.000 euro(TVA inclus) este imbatabil. Este una dintre cele mai interesante si intrigante exemplare pe care le-am condus in acest an.
Intra in comunitatea Auto Spot de pe Facebook